پیدا





مسئو لیت پذیری و درافغانستان بشک وتردید همرا ست

درخواست حذف اطلاعات

کلاف سردرگم پذیرفتن مسئولیت حملات در افغانستان بهیر وردک تحلیلگر http://www. .com/persian/blog-viewpoints-44271016 ناظرانی بهیر وردک، دانشجوی ای علوم در مونش استرالیا، در یادداشتی برای صفحه ناظران تلاش کرده با اشاره به "اه و روش های و گروه موسوم به ت ی ( )"، صحت یا عدم اعتبار ادعاهای مسولیت پذیری برخی از حملات انتحاری در افغانستان را بررسی کند. یک سال پیش، انفجار شدیدی مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان را لرزاندیک سال پیش، انفجار شدیدی مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان را لرزاند در طی دو سال اخیر پذیرش مسئولیت حملات خشونت آمیز در افغانستان گیچ کننده و پر از ابهام است. مسئولیت حملات انتحاری و مسلحانه گاهی از نام و برخی اوقات از آدرس ادعا می گردد. استنتاج ساده و عامیانه در افغانستان این است که در افغانستان "تقلبی است" و یا هم این که در اه این دو گروه "تفاوتی وجود ندارد" و در حقیقت همه این حملات از آدرس صورت می گیرد. در این یادداشت نخست در مورد موجودیت گروه موسوم به ت ی ( ) و روابط این گروه با عراق و مختصرا معلومات ارایه گردیده، سپس "بر بنیاد اه و روش های و "، موثقیت و یا عدم اعتبار ادعاهای مسئولیت پذیری برخی از حملات مورد بحث است. تقلبی است یا اصلی؟ پیوندهای با به تعقیب عملیات نظامی پا تان علیه گروه های مسلح در آن کشور، بعد از سال ۲۰۱۰ میلادی عده ای از جنگجویان "تحریک پا تان" و گروه "لشکر " که عمدتا از قبیله اورکزایی ستان شمالی بودند از سرحد افغانستان عبورکرده و تعدادی از اعضای آن گفته می شود که به مناطق اچین، نازیان، ده بالا، رودات و غنی خیل ننگرهار پناه بردند. در ابتدا به نوعی از این "مهاجرین استقبال" شد. احتمالا این اقدام واکنشی به حمایت گسترده پا تان از افغان و ناشی از این بود که این جنگجویان را می توان در جنگ یا حداقل ایستادن به عنوان یک مانع در برابر افغان استفاده کرد. بعد از بیعت جنگجویان متذکره با ابوبکر بغدادی که در جون/ژوئن سال ۲۰۱۴ در عراق اعلام خلافت نموده بود، ولایت اسان در جنوری/ژانویه ۲۰۱۵ به وجود آمد. این بیعت از اهمیت برخوردار است؛ چرا که با این بیعت، سازگاری این جنگجویان با مردم، حکومت افغانستان و هم با گروه های دیگر به شمول دشوار شد. اگرچه از سوی دیگر از آن زمان به بعد جنگجویانی خارجی و به خصوص حرکت ی ازب تان با این گروه در افغانستان یک جا شدند. با وجود این که در اوایل روابط تنگاتنگی بین این جنگجویان و "وجود داشت" و احتمالا به این گمان بودند که یک جبهه جدید جنگی در مقابله با " " به نفعشان خواهد بود، ولی تفاوت های قابل ملاحظه در اه کلان این گروه های جهادی سبب کشمکش و برخورد بینشان شد. در دسامبر ۲۰۱۴ مجله اینترنتی (دابق) را در مواردی زیاد مورد انتقاد قرار داد، از جمله اولویت دادن به قوانین قبیله ای و عدم هدف گیری شیعیان در حملاتشان. در جون/ژوئن ۲۰۱۵ ملا اختر محمد منصور، آن وقت نامه ای به ابوبکر بغدادی فرستاده؛ طی این نامه از او خواست که بیعت انی که با پرچم در افغانستان برخواسته اند را رد کنند و بگذارند "جهاد" توسط خودشان به پیش برود. در پاسخی که از طریق ابو محمد العدنانی، سخنگوی آن گروه در عراق ارایه کرد از به عنوان متحد دستگاه اطلاعاتی پا تان یا ای اس ای یاد شده و خواسته تسلیم گروه به مطرح شده بود. ست که این گروه را دسیسه می داند. به طور مثال، می توان به سرمقاله ای اشاره کرد که درنوامبر ۲۰۱۷ در مجله رسمی (مورچل شماره ۱۱۱) با عنوان " ی پروژه د و په ور "(پروژه ی علیه ) به نگارش در آمده است. سرمقاله این مجله که تحت نظر کمیسیون اطلاعات و فرهنگ آن گروه به ریاست خان متقی به چاپ می رسد، را "یک دسیسه یی" دانسته می افزاید که "هر بار که سعی می نمایند تا مردم افغانستان را از شر نجات دهند، هواپیماهای جنگی یی شروع به بمباران می کند." درعین حال، اختلافات اصلی بین و در اه عمومی این دو گروه در دو مورد قابل ملاحظه است. نخست این که گروهی با اجندای (برنامه) محلی (ا اج "نیروی های گر" و سرکوبی حکومت افغانستان) و تاسیس امارت ی در افغانستان است، در حالی که برنامه هایی جهانی و داعیه تاسیس خلافت دارد. با باز نمودن دفتر در قطر ظاهرا علاقه خود را به روابط بین المللی و دیپلماسی (به عنوان افغانستان) با دیگر کشورهای جهان نشان دادند. بر ع ، با نشر نقشه خیالی شان سرحد "خلافت" را از شرق چین زیر چتر " ولایت اسان" آغاز و به اسپانیا و فرانسه تحت "ولایت اروپا" می رساند. دوم اینکه به تعریف خاص و انحصاری اصطلاح "جاهلیه" معتقد است. در بازت از نظریات سید قطب، اصطلاح جاهلیه را از دیدگاه خود طوری تعریف می کند که در آن همه انی که خارج از گروه کوچک سنی سلفی هستند، در جاهلیت به شمار می روند. به نظر ، جهان امروز بین دو گروه مسلمانان سنی سلفی که با هستند و هر مذهب مسلمان و غیرمسلمان دیگر تقسیم شده است. به این عقیده است که جنگ های اخیر دمشق بین این گروه و حزب الله (جنگ پرچم سیاه با پرچم زرد) نشانه ظهور مهدی آ زمان است. برع ظاهرا به چنین طبقه بندی اعتقاد ندارند. به عنوان مثال، در اگست ۲۰۱۷ کشتار شیعه ها را در میرزا اولنگ رد د و گفتند که این گروه اعضای نیروهای حامی ت موسوم به "خیزش مردمی" را هدف قرار دادند. همچنین، در سال ۲۰۱۶ مسئولیت حملات روز عاشورا در شهر کابل و شهرمزار را بر عهده نگرفتند. تلفاتحق نشر ع un report image caption به اساس گزارش سازمان ملل، مسئول ۴۲ درصد این تلفات ، ۱۰ درصد گروه موسوم به ت ی یا ، ۱۳ درصد گروه های نامشخص ضد ت و ۲۰ درصد نیروهای طرفدار ت هستند. مسئول متباقی تلفات مشخص نشده است. پذیرش مسئولیت حملات؛ اطلاع رسانی و صحت آن پذیرش مسئولیت حملات را از طریق سایت رسمی خود، حساب های توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی و یا هم از ارتباط مستقیم سخن گویان خود با مطبوعات افغانستان خبر می دهند. ولی بدین سبب که دارای شبکه ای پراکنده با فعالیت های گسترده از اندونزی تا اروپا است شیوه خبررسانی پیچیده تری دارد. مسئولیت حملات را از یکی از این دو طریق ادعا می کند: نخست، از طریق آژانس اطلاع رسانی اعماق در تلگرام و هم چنین برنامه ای (اپلیکشن) رمزگذاری شده پیام ها و اخبار عاجل و ویدیوها را عمدتا به زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی نشر می کند. خوانندگان و ناظران آن باید در گروه تلگرام این آژانس دعوت شده باشند تا بتوانند آن را کنند. سایت "اعماق" اعتبار خود را در نتیجه گزارش های تصویری در سپتامبر ۲۰۱۴ بعد از جنگ با کردها در کوبانی در شمال به دست آورد. همچنین، "اعماق" اولین سایتی بود که رسما مرگ جنگ را در ماه جنوری ۲۰۱۶ و مرگ سخنگوی ابو محمد العدنانی را در اوا ماه آگست ۲۰۱۶ گزارش داد. طریقه دوم که کمتر رایج است، صدور بیانیه مستقیم از طریق بنیاد رسانه ناشر که صدای مستقیم است، می باشد. ریتا کتز، مدیر گروه اطلاعاتی سایت (site intelligence group) که مطبوعات و رسانه های اجتماعی و دیگر گروه های جنگجو را دنبال می کند، می گوید که "ما قادر نبوده ایم دروغی واقعی را در پیدا کنیم. علی رغم این واقعیت که آنها سازمانی تروریستی هستند، می خواهند برای دنباله روها (فالور) و طرفداران خود اطلاعات موثق فراهم کنند." پژوهشگران به این نظر هستند که اگر در بیانیه ای مسئولیت را بلافاصله پس از حمله صادر کند، یا اگر ویدیویی از قبل ساخته شده را از مهاجم پخش کند، و یا هم اگر نام و سایر مشخصات مهاجم را ارائه نماید، نشان می دهد که با حمله ای برنامه ریزی شده توسط این گروه رویرو بوده ایم و تردیدی در صحت آن ادعا "وجود نمی داشته باشد". برع ، اگر ادعا در زمان طولانی تر از معمول اعلام گردد و اطلاعاتی در مورد مهاجم وجود نداشته باشد احتمالا نشانگر این می تواند باشد که از پیش در مورد حمله آگاه نبوده است. انفجار در ورودی مرکز توزیع شناسنامه در کابل بررسی حملات اخیر بر مبنای اه با وجود این که مسئولیت حملات با روش های مشابه از سوی هر دو گروه پذیرفته شده، دانستن اه کلان و روش های این دو گروه می تواند تا حدی در ردی صحت و سقم مسئولیت برخی از این حملات کمک کند. به عنوان مثال اکثریت غالب حملاتی که در دو سال اخیر علیه شیعه ها در افغانستان صورت گرفته، مسئولیتش را را گروه بر عهده گرفته، که در مطابقت با "اه کلانشان است". در چنین حملاتی شیعه ها به طور خاص آماج قرار گرفته اند: حمله دهمزنگ در جولای ۲۰۱۶، حمله بالای مسجد شیعه ولایت هرات در آگست ۲۰۱۷، حمله بالای مرکز فرهنگی تبیان ( دشت برچی) در دسمبر ۲۰۱۷، و حمله کارته سخی در مارچ ۲۰۱۸ که مسئولیت همه را پذیرفته است. اگر حقانی و نه، پس چه ی پشت حملات کابل است؟ طوریکه در فوق اشاره شد، یکی از اه کلان دیگر تاسیس "خلافت ی" در سراسر جهان می باشد که بر بنای همین هدف خود، این گروه نهادهای دموکراتیک در کشورهای ی، بشمول افغانستان را مشخصا مورد آماج قرار می دهد. طی سال جاری طی بیانیه های رسمی روند انتخابات در لیبی و عراق را تهدید به حملات نموده اند. به تاریخ ۳ می ۲۰۱۸ حمله انتحاری بالای کمیسیون انتخابات لیبیی صورت گرفت که از طریق آژانس خبری "اعماق" مسئولیت این حمله را پذیرفت و اسامی تهاجم کنندگان را ارائه نمود. همچنین، مسئولیت تیراندازی بالای مراکز انتخابات مجلس در شمال عراق را نیز از طریق سایت "اعماق" به دوش گرفت. بنابر این می توان چنین برداشت کرد که هرگاه مسئولیت پذیری حملات بالای مراکز ثبت نام رای دهی در افغانستان از سوی صورت گیرد، در مطابقت با اه این گروه بوده، و احتمال صحت ادعیشان بیشتر است. در سال جاری اقلا دو حمله بزرگ بالای مراکز ثبت نام رای دهی در افغانستان صورت گرفته؛ حمله بالای مرکز ثبت نام رای دهی در دشت برچی کابل و حمله با لای مرکز ثبت نام رای دهی در شهر جلال آباد، که مسئولیت هر دو حمله از جانب از طریق شبکه "اعماق" گرفته شد. نتیجه گیری در زمینه موجودیت و فعالیت های مستقل گروه در افغانستان با اه متفاوت از گروه ، می توان گفت که تقریبا شکی وجود ندارد. این گروه بخشی از " ت ی در عراق و " است. در فبروری (فوریه) ۲۰۱۶ جنرال جان کمپبل، قوماندان نیروی های و ناتو در افغانستان، روابط ی ارشد "حوزه اسان" را با ی مرکزی " ت ی در عراق و " تایید نمود. اخیر نیز عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان، طی مصاحبه تلویزیونی با "یورونیوز فارسی" از دستگیری افراد که از عراق و به افغانستان آمده اند، خبر داد. این همه نشان دهنده روابط تنگاتنگ "حوزه اسان ت ی" با ت ی در عراق و بوده، بنابر این مسئولیت پذیری حملات که در افغانستان صورت می گرد و نشر این حملات از طریق شبکه های رسمی (اعماق و یا ناشر) امری تقلبی بنظر نمی رسد. در همین رابطه همچنین، شناخت و تفکیک اه و روش های و برای اتخاذ تد ر امنیتی در سطح انفرادی و در سطح تی امری لازمی بنظر می رسد. احتمال حملات خشونت آمیز بالای مراکز انتخابات و رای دهی در محلاتی که نفوذ دارد، به تناسب محلات تحت نفوذ ، بیشتر خواهد بود. ضمنا نوعیت و مقیاس هراس رفت و آمد شهروندان عادی و بخصوص شیعه های افغانستان، به محلات که تحت نفوذ است احتمالا با مقیاس هراس رفت و آمد در محلات تحت کنترول متفاوت می باشد. با وجود این که تجزیه آمارها و تحلیل اه و روش های این دو گروه می تواند تا حدی درک واقعیت های این حملات سردرگم کننده را تسهیل نموده و به تد ر لازم امنیتی کمک نماید، اما ارائه پاسخ مطلق به معمای مسئولیت پذیری حملات خشونت آمیز در افغانستان دشوار است. طوریکه ملاحظه گردیده، در برخی مورد حملاتی انجام می شود و مسئولیتش را هیچ یک از این دو گروه بر عهده نمی گیرد؛ مثلا حمله سال گذشته در چهارراهی زنبق کابل که منجر به کشته و زخمی شدن صد ها تن گردید. موضوعات مرتبط افغانستان سیاست افغانستان